Clyde William Tombaugh (1906-1997) a fost un astronom american. Deși cel mai bine a fost reținut în istorie ca descoperitorul în 1930 a planetei pitice Pluto, primul obiect care avea să fie descoperit în ceea ce mai târziu va fi identificat ca Centura Kuiper, Tombaugh a descoperit de asemenea 800 de asteroizi, este creditat cu primul contact al cometei C/1931AN, iar în seria descoperirilor sale mai enumerăm sute de stele variabile, clustere stelare, clustere galactice și un supercluster galactic. Este cunoscut și pentru cercetarea științifică a obiectelor zburătoare neindentificate (OZN).

Pe când lucra ca tânăr cecetător la Observatorul Lowell din Flagstaff, Arizona, Tombaugh a primit sarcina de a realiza o cercetare sistematică a planetei trans-Neptuniene (numită și Planeta X), a cărei existență fusese preconizată de către Percival Lowell și William Pickering.

Tombaugh a utilizat astrograful observatorului de 13 inch pentru a fotografia aceeași secțiune a cerului timp de câteva nopți la rând. A utilizat apoi un comparator de licărire pentru a compara diferitele imagini. Când a permutat între două imagini, un obiect în mișcare, ca o planetă a părut că sare dintr-o poziție în alta, în timp ce obiectele distante, precum stelele, păreau staționare. Tombaugh a observat acest obiect în mișcare, aproape de locul prezis de Lowell și observații adiacente au relevat că orbita acestui obiect era dincolo de Neptun. Acest lucru a exclus ideea unui asteroid și decizia a fost că acesta trebuie să fie a noua planetă pe care Lowell o prezisese. Descoperirea a fost făcută Marți, 18 februarie 1930, utilizând imagini capturate cu o lună în urmă. Numele de ”Pluto” raportat, a fost sugestia unei școlărițe engleze de 11 ani – Venetia Burney – care a trăit până în aprilie 2009, cât să fie martora reclasificării lui Pluto ca și planetă pitică. Sugestia ei a fost aleasă, între multe altele, parțial pentru Pluto era reprezentarea zeului roman al lumii subpământene, iar această planetă părea să fi reușit să evolueze invizibilă atât de mult timp, dar datorită inițialelor numelui lui Percival Lowell – PL, primele două litere. Numele de Pluto a fost adoptat oficial pe 1 mai 1930.

Urmând acestei descoperiri la ceva distanță, începând după 1990, a alor obiecte ale Centurii Kuiper, Pluto a început să fie văzut nu ca o planetă orbitând singură la 40 de unități astronomice distanță, ci ca cel mai mare obiect al unui grup de corpuri de gheață din această regiune a spațiului. După ce s=a demonstrat că cel puțin unul dintre aceste corpuri din centură este mai mare decât Pluto, în 24 august 2006, Uniunea Astronomică Internațională a reclasificat Pluto, grupându-l în seria planetelor pitice.

O Z N

Tombaugh a fost probabil cel mai distins dintre astronomii care au raportat vederea unor obiecte zburătoare neidentificate și care au susținut ipoteza extraterestră. Pe 20 august 1949, Tombaugh a zărit câteva OZN-uri aproape de Las Cruces, New Mexico. Le-a descris ca fiind 6-8 lumini rectangulare,  staționare: ”Mă îndoiesc că fenomenul a fost o reflecție terestră pentru că … nimic de acest gen nu a mai apărut înainte sau după … Am fost atât de nepregătit pentru o atât de ciudată priveliște, încât am rămas împietrit de uimire”. O altă întâlnire a lui Tombaugh a fost după un an sau doi când, aflat la observatorul White Sands, a văzut un obiect de magnitudine -6, de patru ori mai strălucitor decât Venus la maximă strălucire, evoluând cu viteză dinspre zenit către orizontul sudic, în numai 3 secunde. Obiectul a executat manevre similare cu cele observate în primul caz de către Tombaugh. Mai târziu, Tombaugh a raportat vederea a trei dintre misteriasele mingi de foc verzi, care au apărut dintr-o dată peste New Mexico la sfârșitul anului 1948, fenomen care a continuat până la începutul anilor 1950.

În 1956 Tombaugh a avut de spus următoarele despre variatele sale conexiuni cu fenomenul OZN: ”Am văzut trei obiecte în ultimii 7 ani care desfid orice explicație ca fenomen cunoscut, cum ar fi Venus, optic ă atmosferică, meteori sau avioane. Sunt un profesionist, cu înaltă calificare, un astronom de profesie. În plus am văzut trei sfere de foc verzi care aveau un comportament neobișnuit față de fulgerele sferice normale … Eu cred că sunt câțiva oameni de știință reputabili care sunt neștiințifici refuzând să admită posibilitatea originii și naturii extraterestre a acestor fenomene”.

Crezul lui Tombaugh, expus în 1957 era că ”Deși se presupune că în sistemul nostru solar doar Terra poate susține viața, alte stele din galaxie ar putea găzdui sute de mii de lumi habitabile. Rase ale acestor lumi ar putea fi capabile să utilizeze enormele cantități de energie necesară pentru a călătorii rapid printre stele …”