SCIENCE SMS – ASTRONOMIA SPAȚIALĂ A VIITORULUI POARTĂ NUMELE DE JAMES WEBB SPACE TELESCOPE (JWST)

JAMES WEBB SPACE TELESCOPE (JWST), cunoscut anterior sub denumirea Next Generation Space Telescope (NGST), este un observator spațial planificat pentru lansare în 2018, optimizat pentru observații în infraroșu și este un succesor științific al Telescopului Spațial Hubble și a Telescopului Spațial Spitzer. Principala caracteristică tehnică o reprezintă o oglindă mare și foarte rece, cu diametrul de 6,5 metri și patru instrumente specializate la o poziție de observație îndepărtată de Terra, obitând punctul L2 Terra – Soare. Combinația acestor caracteristici îi va conferi lui JWST o rezoluție fără precedent și o sensibilitate unică de la lungimile de undă lungi, vizibile, către infraroșiile medii, făcând posibilă atingerea celor două obiective principale – studiul nașterii și evoluției galaxiilor și formarea stelelor și a planetelor.

Proiectat în 1996 ca Nwext Generation Space Telescope, cu un cost inițial de 500 milioane de dolari, proiectul rebotezat după numele celui de-al doilea administrator al NASA James E. Webb, care a jucat un important rol in programul Apollo și dezvoltarea NASA, a căpătat dimensiuni extraordinare, atât prin costurile estimate acum la 8 miliarde dolari, cât și prin tehnologiile de înaltă generație ce au fost asociate, între timp, acestui ochi cosmic de înaltă rezoluție.