Cărămizi ADN identificate în structura unor meteori din spațiu, cu o vechime de peste 4,6 miliarde de ani. Viața pe Terra și pe multe alte planete din galaxia noastră s-ar putea datora acestei ”contaminări” organice!

Existența unor componente ADN a fost recent confirmată în meteoriți extratereștri – anunță cercetătorii

O echipă diferită de cercetători a descoperit de asemenea un număr de molecule legate de un proces biologic foarte vechi, oferind o bază solidă ideii că cele mai timpurii forme de viață de pe Terra au fost, cel puțin în parte, create din materiale ajunse pe planeta noastră din spațiu.

Cercetările anterioare au revelat o gamă de cărămizi ale vieții în meteoriți, precum aminoacizii din care sunt realizate proteinele. Roci din spațiu precum acestea este posibil să fi constituit o sursă vitală de componente organice care au condus la apariția vieții pe Terra.

Investigatorii au găsit de asemenea, anterior, în meteoriți – baze nucleice, ingrediente cheie ale ADN. Cu toate acestea, a fost foarte greu de demonstrat că aceste molecule nu au fost contaminate din surse de pe Terra.

”Oamenii au găsit baze nucleice în meteoriți încă de acum peste 50 de ani, și au încercat să se lămurească dacă acestea au o origine biologică sau nu”, a precizat Jim Cleaves, co-autor al studiului, chimist în cadrul Institutului Carnegie din Washington.

Pentru a obține confirmarea originii extraterestre a bazelor nucleice din meteoriți, cercetătorii au utilizat cele mai recente tehnici de analiză a mostrelor relevate din peste o duzină de meteori, 11 meteori bogați în materie organică, numiți condrite carbonacee și unul în ureilit, un tip foarte rar de meteorit cu o compoziție chimică foarte diferită. Cu excepția a doi dintre meteori, ceilalți au fost pentru prima oară analizați în ceea ce privește bazele nucleice.

Tehnicile analitice au sondat masa și alte caracteristici ale moleculelor, pentru a identifica prezența bazelor nucleice extraterestre și pentru a demonstra că aparent ele nu provin din mediul înconjurător.

Două dintre condritele carbonacee conțin o rețea diversă de baze nucleice și componente cu structuri similare, cunoscute sub numele de baze nucleice analoge. Interesant, trei dintre aceste baze nucleice analoge sunt foarte rare în biologia Terrei, și nu au fost identificate în mostrele de sol și gheață din arealul unde acești meteoriți au fost colectați.

”Descoperirea unor componente de baze nucleice care nu sunt tipice în biochimia Terrei oferă un suport puternic pentru originea extraterestră a acestora”, a spus Cleaves.

”La debutul acestui proiect, părea că bazele nucleice din acești meteori au fost contaminate terestru – iar aceste rezultate au reprezentat o surpriză foarte mare pentru mine”, a declarat pentru SPACE.com Michael Callahan, coordonatorul studiului, chimist și astrobiolog de la Centrul Spațial Goddard al NASA.

Experimente de laborator au arătat că reacțiile chimice ale amoniului și cianidei, componente care sunt comune în spațiu, pot genera baze nucleice și baze nucleice analoge foarte similare cu cele descoperite în condritele carbonacee. Cu toate acestea, abundența relativă a acestor molecule din cadrul experimentelor a produs diferențe, de la un meteor la altul, fapt care se poate datora unor influențe îndepărtate chimice și termale din spațiu.

Aceste descoperiri au revelat că meteoriții ar putea deține pachete moleculare, oferind cărămizile esențiale pentru construcția vieții pe Terra, a mai spus Cleaves.

”Toate acestea un implicații puternice asupra originii vieții pe Terra și potențial … oriunde!”, a spus Callahan. ”Sunt oare aceste cărămizi ale vieții transferate către alte locuri unde ar putea fi utile? Pot oare aceste cărămizi să fie utilizate pentru a construi altceva?”

Într-un alt studiu, cercetătorii au descoperit molecule care sunt parți cheie ale căii biologice vitale, ciclul acidului citric, într-un număr de condrite carbonacee.

Ciclul acidului citric este „considerat de către mulți experți a fi printre cele mai timpurii procese biologice”, a spus pentru SPACE.com, George Cooper, co-autor al studiului, chimis la Centrul de Cercetări AMES al NASA. ”Una dintre funcțiile acestui ciclu este respirația, când organismele eliberează dioxid de carbon”.

”Nu poate fi decât extraordinar de incitant să găsești componente organice extraterestre, cu o vechime de peste 4,6 miliarde de ani, care ar fi putut avea un rol in apariția vieții timpurii pe Terra”, a adăugat Cooper.

Cleaves, Cooperr și colegii lor au detaliat descoperirile lor în două studii online pe 8 august, în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Sursa: Space.com

Crișan Petru Ciprian

Despre PLANETARIU BAIA MARE

Planetariul din Baia Mare, primul planetariu public din România, și unicul din Transilvania, de mai bine de o jumătate de secol - este un portal cosmic ce vă pune în contact cu Universul. Din 2015 - cel mai modern planetariu analogic din România, iar din 2020 completat cu un planetariu digital - în cadrul Muzeului de Științe Astronomice Baia Mare. Spectacol și cunoaștere într-un singur loc!
Adaugă la favorite legătură permanentă.

Comentarii