Prima confirmare a unei planete foarte îndepărtate de steaua sa ar putea modifica teoriile actuale ale formării planetelor …

Astronomii spun că au confirmat prima imagine directă a unei planete orbitând o stea precum Soarele nostru. Oamenii de știință conduși de Dr. David Lafreniere de la Universitatea din Montreal, Canada, afirmă că planeta are de opt ori dimensiunea lui Jupiter și gravitează steaua 1RXS J160929.1-210524 aflată la 500 de ani lumină depărtare într-un grup de stele tinere numite Gruparea superioară din Scorpion, care s-a format cu 5 milioane de ani în urmă.

Planeta orbitează la 300 de unităţi astronomice de steaua mamă, adică la o depărtare de 300 de ori mai mare decât a Terrei faţă de Pământ şi de zece ori distanţa dintre Pluto şi Soare. Semnalată prima oară în 2008, confirmarea urmează să fie publicată într-un articol din Jurnalul Astrofizic.

Oamenii de ştiinţă au utilizat telescopul Gemini pentru a aprofunda observaţiile iniţiale, confirmând că planeta şi steaua într-adevăr sunt apartenente aceluiași sistem. Planeta oferă însă imaginea unei lumi fierbinţi. Temperatura estimată a planetei este de 1500 de grade, depăşind-o mult pe cea a planetei Jupiter. Steaua gazdă are probabil 85 % din masa soarelui nostru.

În 2008 tot ce se ştia sigur era că aveam de a face cu un obiect de masă planetarp, alăturat unei stele foarte tinere, s-a exprimat Dr. Lafreniere. Apropierea extremă a celor două a sugerat că ele sunt asociate, dar exista totuşi şi probabilitatea ca ele să nu aparţină unui sistem şi alinierea să apară numai prin şansă.

Dr. Lafreniere a precizat că această descoperire ar putea fi o provocare pentru actualele teorii ale formării planetelor datorită extremei distanţe dintre planetă şi stea.

Articolul original (integral) în limba engleză poate fi găsit AICI