UN SEMNAL RADIO REPETITIV DETECTAT EMIS DE LA DISTANȚE COSMOLOGICE ÎI CONTRARIAZĂ PE CERCETĂTORI. SURSA ESTE ASTROFIZICĂ SAU ARTIFICIALĂ

CHIME collaboration help track down FRB 180916.J0158+65 - DunlupInstitute - University of Toronto

La o distanță de aproape 500 milioane de ani lumină depărtare, un semnal radio misterios se repetă fără încetare. Este o nouă piesă din puzzle-ul exploziilor radio rapide (FRBs) – explozii scurte de unde radio care sunt atât de puternice încât cercetătorii le pot detecta de pe Terra, în ciuda originilor extragalactice. Exploziile radio rapide sunt dificil de studiat tocmai pentru că au o durată de emisie atât de scurtă încât radio-telescoapele nu pot focusa la timp pentru a obține o ”vedere” optimă.

De aceea, noua descoperire a unei explozii radio cu un ciclu repetitiv de 16 zile (emite o dată la 16 zile) reprezintă un indiciu important și marchează prima documentare științifică a unui tipar în rândul acestor misterioase semnale repetitive originate extrem de departe în spațiul cosmic.

”Am concluzionat că aceste este prima periodicitate detectată a oricărei surse FRB”, a scris cercetătorii în studiul lor. ”Descoperirea unei periodicități de 16,35 zile într-o sursă FRB repetitivă este un important indiciu privind natura acestui obiect”. Acest FRB repetitiv a fost numit FRB 180916.J0158+65.

Evenimentul astrofizic specific ce produce aceste FRB-uri este încă necunoscut, deși toate aceste evenimente au origini extragalactice. Asemenea semnale au fost detectate în premieră în 2007. S-a crezut inițial că asemenea pulsuri sunt aleatorii dar, conform studiului amintit mai sus, publicat în arXiv la sfârșitul lunii ianuarie 2020, cercetătorii care studiază FRB 180916.J0158+65 au constatat că acesta este repetitiv, însemnând că emite explozii repetate și urmează un tipar regulat.

Oamenii de știință au descoperit doar două asemenea FRB-uri repetitive, incluzând cel menționat. FRB 180916.J0158+65 a fost sondat utilizând în experiment radio-telescopul CHIME (Canadian Hydrogen Instensity Mapping Experiment) din Columbia britanică. Cercetătorii, sondând această sursă, au concluzionat că între septembrie 2018 – septembrie 2019, exploziile radio ale FRB 180916.J0158+65 au fost secvenționale într-o perioadă de 4 zile, urmând o pauză de 12 zile, înainte de a emite din nou un semnal în a 16-a zi. Autorii lucrării emit ca posibilă explicație mișcarea orbitală, însemnând că un obiect se deplasează înainte în timp ce este atras de gravitație către un alt obiect în același timp.

”Dată fiind locația sursei în straturile exterioare ale unei galaxii spiralice foarte masive, prezența unei găuri negre super masive companion pare să fie exclusă, deși ipoteza prezenței unor găuri negre de masă joasă are viabilitatea sa,” au explicat cercetătorii. ”Observații viitoare, atât de intensitate cât și polarimetrice, și pe toate lungimile de undă, ar putea realiza distincția între tipare și sunt puternic încurajate, întrucât există cercetări ale periodicității în alți repetori, pentru a vedea dacă fenomenul este generic.”

Până la această observație a repetorului FRB 180916.J0158+65, FRB-urile păreau să fie aleatorii. Au fost documentate până în prezent nu mai puțin de 70 FRB-uri.

Sunt în competiție mai multe teorii explicative ale acestor FRB-uri. Una dintre explicații poziționează evenimentele FRB ca rezultat al unui sistem binar ce conține o stea masivă și o stea neutronică, conform unui studiu separat publicat in arXiv, care a ascultat în același timp sursa FRB 180916.J0158+65. Această teorie presupune că steaua neutronică emite exploziile radio care, un anumit interval de timp sunt blocate de un vânt opac.

Aceste descoperiri clarifică modul în care știința este tot mai aproape de deslușirea acestui puzzle. Deși civilizația umană comunică frecvent cu unde radio, aceste semnale misterioase probabil că nu au ca sursă o civilizație extraterestră.

”Este improbabil ca aceste FRB-uri să provină de la civilizații extraterestre datorită energiei necesare pentru a emite la distanțe cosmologice dar nu este imposibil”, a precizat anterior pentru Salon.com Avi Loeb, șeful departamentului astronomic de la Harvard.

”Ar trebui ca cineva să poată utiliza toată energia interceptată de Terra de la Soare” pentru a crea un FRB cu o intensitate comparabilă cu cele detectate pe Terra, a spus Loeb. Cu toate acestea, Loeb a afirmat și că ”o mică parte din FRB-urile din apropierea Terrei ar putea fi pulsuri radio artificiale”.

Sursa: SALON; By: Nicole Karlis; Foto: CHIME collaboration help track down FRB 180916.J0158+65 – DunlupInstitute – University of Toronto; Traducerea și adaptarea: Crișan Petru Ciprian

Despre PLANETARIU BAIA MARE

Planetariul din Baia Mare, primul planetariu public din România, și unicul din Transilvania, de mai bine de o jumătate de secol - este un portal cosmic ce vă pune în contact cu Universul. Din 2015 - cel mai modern planetariu analogic din România, iar din 2020 completat cu un planetariu digital - în cadrul Muzeului de Științe Astronomice Baia Mare. Spectacol și cunoaștere într-un singur loc!
Adaugă la favorite legătură permanentă.

Comentarii