SCIENCE SMS – ASTRONOMII AU DESCOPERIT UN IMPACT PLANETAR ÎN EXTERIORUL SISTEMULUI NOSTRU SOLAR

Într-un studiu publicat în cel mai recent număr al jurnalului Science, astronomii coordonați de studentul absolvent Huan Meng, de la Universitatea Arizona, din Tucson, au anunțat descoperirea unor rămășițe ale unei coliziuni planetare mamut.

Echipa a realizat observațiile utilizând Telescopul Spațial Spitzer al NASA și alte câteva instrumente cu baza la sol. Coliziunea a survenit între două planete ce orbitau o stea asemănătoare Soarelui, numită NGC-2547ID8, care este situată la aproximativ 1.140 de ani lumină de Terra.

Steaua este una tânără, cu un sistem de planete aflate încă în proces de formare. Coliziunea, care este posibil să se fi produs cu doi ani în urmă, a lăsat un inel de praf și resturi ce înconjoară steaua.

”Aceasta este prima detectare a unui impact planetar în exteriorul sistemului nostru solar,” a spus Meng. Descoperirea ne oferă indicii privind era timpurie a formării propriului nostru sistem solar, de vreme ce NGC-2547ID8 are o masă și o dimensiune similară cu cea a Soarelui nostru și, deși are o vârstă de numai 35 milioane de ani, avem de a face cu aceeași vârstă pe care Soarele nostru a avut-o când planetele sale agregau materialul din jurul său.

”Noi credem că doi asteroizi de dimensiuni foarte mari au intrat în impact”, a spus Meng, ”creând un uriaș nor de granule de dimensiunea celor de nisip fin, care acum se zdrobesc unele de altele într-un vârtej, și care se îndepărtează ușor de stea.