SCIENCE SMS – UN INEL MASIV DE GAZ ȘI PRAF A FOST DESCOPERIT ÎN JURUL SAGITTARIUS A* – GAURA NEAGRĂ DIN CENTRUL CĂII LACTEE

UN INEL MASIV DE GAZ ȘI PRAF A FOST DESCOPERIT ÎN JURUL SAGITTARIUS A* – GAURA NEAGRĂ DIN CENTRUL CĂII LACTEE

Un grup de astronomi de la Universitatea Cornel a descoperit, recent, un masiv nor de gaz și praf în jurul lui Sagittarius A*, gaura neagră super-masivă din centrul galaxiei noastre Calea Lactee. În plus, observațiile lor au scos la iveală mai multe detalii despre un cluster super luminos, situat în apropiere.

Observațiile au fost realizate utilizând telescopul aerian al NASA/DLR, SOFIA – Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy, instalat în fuzelajul unui Boeing 747SP modificat. Această unealtă observă universul în lungimi de undă infraroșii și este adaptat pentru realizarea de observații asupra gazului fierbinte și norilor de praf.

Tocmai prin această sensibilitate, SOFIA a putut să observe un cluster extrem de luminos de stele tinere chiar în vecinătatea obiectului Sagittarius A*. Această structură relativ compactă conține numeroase stele albastre, care sunt încă încorporate în coconii de gaz și praf din care s-au format. Cantitatea de radiație pe care o emit este atât de înaltă încât înfierbântă coconii din interior, făcându-i să lucească în infraroșu.

Conform prezentării pe care expertul Ryan Lay, de la Cornel, a ținut-o săptămâna trecută la întâlnirea Societății Astronomice Americane (AAS), desfășurată la Long Beach, California, norul de gaz și praf ce înconjoară Sagittarius A* are un diametru de 7 ani lumină și este numit inelul circumnuclear (CNR).