SCIENCE SMS – PICĂTURA CUANTICĂ SAU DROPLETONUL – O PARTICULĂ NOUĂ, ARTIFICIALĂ

PICĂTURA CUANTICĂ SAU DROPLETONUL – O PARTICULĂ NOUĂ, ARTIFICIALĂ, CE ACȚIONEAZĂ PRECUM LICHIDUL

Fizicienii pot petrece ani de zile căutând noi particule pentru a face inteligibile anumite aspecte ale legilor naturii, dar o echipă internațională a decis ca în loc de asta să creeze propria lor particulă.

Numită ”dropleton” sau picătură cuantică, ”particula” nou creată este de fapt un cluster de electroni și încărcări pozitive numite ”găuri”. similar altor cvasiparticule, dropletonii acționează ca particulele unice.

La Universitatea Philipps din Marburg, Germania, cu contribuția institutului Joint – Astrofizică de laborator, al Universității Colorado, cercetătorii au realizat o aglomerare de electroni și găuri mult mai mare decât tot ce s-a creat înainte – cam 200 nano-metri, sau a miliarda parte dintr-un metru.

Așa ceva este destul de mare cât să poată fi văzut cu un microscop bun, respectiv a 50-a parte din grosimea unei fibre de bumbac.

Până acum, fizicienii reușiseră crearea a două perechi de grupuri de electroni și găuri, dar niciodată o asemenea aglomerație care să poată forma această picătură cuantică asemănătoare lichidului, sau dropletonul.

Acești dropletoni se acționează conform legilor fizicii cuantice și, asta înseamnă că cercetătorii pot utiliza particulele pentru a investiga câtă lumină interacționează cu materia – un proces guvernat de asemenea de legi cuantice.

Pentru că dropletonii sunt atât de mari, în termenii particulei, aceștia i-ar putea ajuta pe oamenii de știință să localizeze, de asemenea, granițele dintre lumea cuantică, micro și lumea clasică pe scară umană, au raportat fizicienii în numărul din 27 februarie a jurnalului Natura.