Data de 17 martie în istoria astronomiei. În anul 1958 a fost lansat Vanguard 1, primul satelit care se alimenta cu energie solară și cel mai vechi satelit artificial al Terrei prezent pe orbită

Vanguard 1 (ID: 1958-Beta 2) a fost al patrulea satelit artificial lansat al Terrei și primul satelit care este alimentat cu energie solară. Deși comunicarea cu acesta a fost pierdută în 1964, Vanguard 1 rămâne cel mai vechi satelit realizat de om, care se află încă pe orbită. A fost programat pentru a testa capacitățile de lansare a unui vehicul cu lansare în trei trepte, ca parte a Proiectului Vanguard și pentru studiul mediului asupra unui satelit și sistemele sale în orbita Terrei. Acesta a fost de asemenea utilizat pentru a obține măsurători geodezice prin analize de orbitare.

Design-ul navei

Naca este o sferă de aluminiu ce cântărește  1.47 kg și are un diametru de 165 mm. Ea conține un transmițător de 10 mW, 108 MHz alimentat de o baterie cu mercur și un transmițător de 5 mW, 108.03 MHz, alimentat de șase celule solare montate pe corpul satelitului. Șase antene scurte sunt proeminențe exterioare sferei. Transmițătoarele au fost utilizate primar pentru inginerie și obținerea datelor, dar au fost utilizate și pentru determinarea conținutului de electroni dintre satelit și stațiile de la sol.

Vanguard poartă de asemenea două termistoare care măsoară temperatura interioară tot la 16 zile pentru a monitoriza eficacitatea protecției termice. O versiune de backup a lui Vanguard 1 este prezentă la Centrul Spațial și Cosmosfera din Kansas

Misiunea

Vehiculul de lansare în trei trepte a plasat Vanguard, în 17 martie 1958, pe o orbită eliptică înclinată la 34,25 grade, în 134,2 minute, la 654×3,969 km.

Estimările inițiale au considerat că această orbită va rezista 2000 de ani, dar s-a descoperit că există efecte ale radiației solare, care a produs perturbări semnificative în ce privește înălțimea perigeului satelitului, fapt ce a cauzat o descreștere semnificativă a duratei prezenței așteptate la numai 240 de ani.

Sursa: Wikipedia