Marketingul și educația în muzee …

Mai ieri am intrat în posesia volumului de articole științifice, publicat de către Muzeul ASTRA, în urma Sesiunii de Comunicări pe tema ”Marketingul și educația în Muzee”, care s-a desfășurat în perioada 21-23 octombrie 2010, la Sibiu, eveniment la care am participat cu plăcere din partea Muzeului de Mineralogie Baia Mare, tema abordată fiind Anul Internațional al Astronomiei la Planetariul Baia Mare.

De curând am interacționat pe Facebook cu secția de științe naturale a Muzeului Brukenthal, care mi-a părut că ar cocheta cu ideea de planetariu, alături de facilitatea pe care o oferă probabil publicului de observator astronomic. Despre Muzeul Brukenthal nu este nevoie să vă spun că este primul muzeu deschis pe actualul teritoriu al României. Însă secția de științe naturale are o istorie care începe separat, prin al doilea muzeu sibian, Muzeul Societății Ardelene de Științele Naturii, cuplat ca scop și direcție cu societățile geografice din Europa, prin care s-au constituit cele mai importante colecții istorice, de științe naturale, de etnografie locală și extra-europeană ș.a.m.d.

Să mergem mai departe. Muzeul ASTRA din Sibiu este unul dintre continuatorii Muzeului Etnografic – Istoric al Românilor din Transilvania (fondat în 1905) de către ASTRA (Asociația Transilvană pentru Literatura Română și Cultura Poporului Român. Muzeul ASTRA este, de departe, în opinia mea, cel puțin, cel mai important complex muzeal din România și unul dintre cele mai moderne, de asemenea și evident, unul dintre cele mai importante obiective de vizitat, dacă ești turist în România.

Vorbim de un oraș care, în 2007, a fost una dintre capitalele culturale ale Europei și se poate spune că … nu și-a mai revenit! Condus de un primar sas, Sibiul prezintă un chip modern european, construit în numai 5 ani, oraș în care astăzi abundă turiștii mai mult decât oriunde în România, un oraș în care există poliție pentru turiști, care pot oferi informații și ghida pe oricine întreabă, un oraș în care și astăzi, numărul spectacolelor culturale pe cap de locuitor depășește media oricărei țări europene … Sibiul este, așadar, prin excelență un oraș cultural! Cred că nu e cazul să mai spun că la fiecare pas găsești indicatoare turistice multilingve, totemuri informative și hărți culturale, un sistem integrat de info-kiosk-uri stradale dedicate, de asemenea, turiștilor.

Să depășim momentul romantic, suscitat de o vizită la Sibiu, după câțiva ani buni, pentru a vă spune că Muzeul ASTRA din Sibiu este un lider regional al programelor educaționale în muzee și un exemplu de urmat în privește marketingul cultural. Dacă nu ați auzit de Etno-Tehno-Parc, vă spun că acesta este un parc pentru divertisment și cunoaștere dedicat generației tinere, care oferă machete funcționale ce ilustrează tehnologia avansată din cadrul civilizației lemnului, precum și dispozitivele ingenioase realizate de om, care utilizează forța motrice a apei. Bun, acesta a fost doar un exemplu.

La sesiunea de comunicări dedicate Marketingului și educației în muzee, au participat, alături de Muzeul gazda și Muzeul de Mineralogie Baia Mare, specialiști de la Muzeul ”Casa Mureșenilor” din Brașov, Muzeul Național de Istorie a României, Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni, Muzeul Brăilei, Muzeul Național Peleș, Facultatea de Comunicare și Relații Publice (SNSPA) din București ș.a.m.d.

Trebuie musai menționat faptul laudativ că Muzeul ASTRA a oferit, cu această ocazie, destule motive pentru a fi considerat un muzeu model, în sensul că sesiunii de comunicări i-a fost atașat un workshop, demonstrații și ateliere live ale practicii meșteșugurilor artistice tradiționale, respectiv că este puternic ancorat în realitate și are capacitatea de a genera răspunsuri concrete, competente la așteptările publicului propriu.

Dacă ați urmărit puțin evoluția Anului Internațional al Astronomiei – 2009, știți că deschiderea oficială a acestuia s-a făcut la Sibiu, respectiv la Biblioteca Județeană ”ASTRA”, care de altfel a integrat și un program de astronomie observațională, achiziționând galileoscoape și oferind oricărui doritor șansa de privii cerul de noapte prin telescop de pe terasa noului corp de clădire al bibliotecii … ultramoderne (scuze pentru repetiție). La Muzeul ASTRA de asemenea astronomia este acasă … astronomia populară, existând și aici un telescop cu care se pot face observații astronomice și găsiți un ghid care poate translata experiența de viață a cerului și a fenomenelor astronomice în tradiția culturală românească, în decorația caselor, a porților ș.a.m.d.

Planetariul Baia Mare a folosit această ocazie pentru a evoca succesul global pe care l-a avut Anul Internațional al Astronomiei – 2009, ca eveniment de marcă ce și-a propus un contact mai apropiat între oamenii de știință și publicul larg și a suscitat interesul a sute de milioane de participanți. La Baia Mare, acest eveniment, statistic, a surclasat generos anii anteriori, ca nivel de participare la manifestările propuse și a generat un trend ascendent și o viziune pro-activă din partea noastră, rezultatele fiind vizibile imediat, în parcursul cultural al anului 2010.

 

Lasă un răspuns