Concluziile participării la un workshop de PR (relaţii publice) în muzee: în secolul XXI supravieţuirea muzeelor (şi este vorba mai ales de atenţia publicului) va fi posibilă numai prin comunicare, inovaţie, creativitate şi o perspectivă dinamică a actului cultural şi a mesajului


În perioada 6-8 octombrie 2010 s-a desfășurat la București un workshop cu tema ”Planificarea strategică a activității de relații publice în muzee”, în organizarea Reţelei Naţionale a Muzeelor prin Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative – Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice, întâlnire la care a participat şi un reprezentant al Muzeului de Mineralogie Baia Mare, al cărui departament de specialitate este Planetariul Baia Mare.

Cele mai importante teme dezbătute în cadrul acestei sesiuni de training în domeniul relațiilor publice – PR au fost următoarele: Importanța relațiilor publice pentru muzee; Instrumente de relații publice; Practica relațiilor publice în muzeele din România; Provocări și secrete ale relațiilor publice în muzee; Relațiile cu media; Relații Publice online; Studii de caz și Simulări; Strângerea de fonduri și atragerea finanțărilor.

Alături de muzeul băimărean, la această întâlnire între ”specialiştii” PR din muzee (muzeografi prin excelență care, alăturat activității de bază au și atribuții pe linie de comunicare – imagine) au participat Memorialul Ipoteşti, Muzeul de Artă din Craiova, Muzeul judeţean de Artă Prahova din Ploieşti, Muzeul Naţional de Istorie Naturală Grigore Antipa din Bucureşti, Muzeul Judeţean Argeş din Pitești, Muzeul Naţional de Istorie a României – Bucureşti, Muzeul de artă din Braşov, ICEM Tulcea, Muzeul Naţional George Enescu din București, Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, Muzeul Național Curtea Domnească din Târgoviște, Muzeul Național George Enescu din București, Muzeu Brăilei, Muzeul Mixt din Tecuci și reprezentanți de la Ministerul Culturii și Centrul de Pregătire Profesională a Specialiștilor din Cultură iar echipa de bază ce a susținut trainingul a fost formată din Codruța Cruceanu, Cristina Galalae, Florina Pânzaru, Andreea Simion și Alexandra Zbuchea.

Parte a proiectului ”PR în Muzee”, finanțat cu fonduri de la AFCN, acest workshop a evidențiat în cadrul evaluării situației muzeelor participante faptul că persoanele care se ocupă de sectorul comunicării și imaginii instituției de cultură din România în majoritatea cazurilor nu au studii de specialitate în relații publice, ci sunt muzeografi  cu atribuții asociate în acest domeniu. Pe de altă parte, foarte puține muzee din România au departamente dedicate relaţiilor publice, cu activități specifice în domeniul marketingului și al relațiilor publice. S-a remarcat, de asemenea, importanța managerilor instituţiilor de cultură din România, în sensul impulsionării activităților de PR, promovarea inovației și a creativității în zona sensibilă a brandului de muzeu, prin colaborarea cu agenții de publicitate și agenții specializate în Relații Publice.

Viitorul se arată destul de sumbru, la nivel global, în ce privește activitatea muzeală. Prin activități specifice de PR multe instituții vor putea supraviețui evoluțiilor foarte rapide din societate, generate de globalizare și mondializare și se vor putea menține în atenția publicului de orice fel. Investiţia în imagine înseamnă o investiţie în viitor, iar prin imagine sunt înţelese aici multiple resorturi şi zone de interacţiune unde relaţiile publice trebuie şi pot să intervină, atât în cadrul intern al instituției intra-instituţional,  cât și în cadrul extern – la nivelul comunicării inter-instituţionale şi mai ales în zona captării interesului cât mai multor categorii de public prin mijloace specifice.

Muzeul de Mineralogie Baia Mare nu are în prezent un asemenea departament de relaţii publice deşi, prin conduita personalului, prin competenţă, onestitate, deschidere şi politica bunului simţ, prin numărul impresionant de stakeholders şi prin calitatea serviciilor şi acţiunilor culturale putem spune că se află pe drumul cel bun. De altfel, crearea unui asemenea departament constituie una dintre prioritățile noului manager al muzeului nostru  Cât despre proiectele care vor fi generate prin acest departament de marketing, relații publice, proiecte culturale și pedagogie muzeală, ar fi prea multe de spus și necesită o intervenție ulterioară.

Un comentariu la “Concluziile participării la un workshop de PR (relaţii publice) în muzee: în secolul XXI supravieţuirea muzeelor (şi este vorba mai ales de atenţia publicului) va fi posibilă numai prin comunicare, inovaţie, creativitate şi o perspectivă dinamică a actului cultural şi a mesajului

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s