(APROAPE) A FOST DESCOPERIT CRATERUL FORMAT DE UN ASTEROID URIAȘ CARE A LOVIT TERRA ACUM 800.000 DE ANI

SCIENCE SMS – A FOST DESCOPERIT CRATERUL FORMAT DE UN ASTEROID URIAȘ CARE A LOVIT TERRA ACUM 800.000 DE ANI

Craterul este situat sub un platou de lavă întărită după impactul cu asteroidul. Recreând scena, la început trebuie să fi fost un fulger luminos, urmat de o undă de șoc și un cutremur masiv. Puțin mai târziu, trebuie să fi plouat cu pietre și praf, într-o furtună de resturi negre sticloase, acoperind 10% din suprafața planetei.
Resturile împrăștiate în urma acestui impact cu un asteroid de acum 790.000 de ani, numite tektite, au fost găsite din Asia și până în Antarctica. Timp de câteva decenii, cercetătorii au căutat locația acestui crater și – se pare că i-au dat de urmă.
     Un raport publicat recent în jurnalul Proceedings of the National Academy of Sciences precizează probabilitatea mare ca meteoritul să fi lovit în sudul Laosului, generând un crater cu diametrul de 17 km, în prezent acoperit de un flux de lavă. Un asemenea studiu ajută la reconstituirea haosului generat de impact și poate fi ilustrativ pentru eventualitatea unui nou impact.
     Cele mai multe evenimente de impact cu asteroizi s-au produs atât de demult, încât craterele generate s-au erodat în timp complet, a menționat co-autorul studiului Kerry Sieh, geolog la Universitatea Tehnologică din Singapore. Acest impact de acum 80.000 de ani este însă special, pentru că a fost uriaș în amplitudine și desfășurat destul de recent încât urmele sale să poată fi încă identificate, chiar dacă destul de greu, dat fiind faptul că resturile au fost împrăștiate pe o suprafață uriașă a Terrei.
     Excavările realizate la fața locului au evidențiat lava datată relativ la momentul impactului, sedimentele din împrejurimi fiind mult mai vechi. Măsurătorile gravitaționale au relevat de asemenea un crater dedesubtul platoului de lavă. Toate aceste date le-au dat încredere cercetătorilor că au identificat punctul zero – locația impactului.
     Pe o suprafață cu lățimea de aproape 2 km, roca trebuie să fi deschis o gaură mai mare decât San Francisco, în doar câteva secunde. Viteza și forța rocii trebuie să fi aruncat bolovani uriași în atmosferă cu o viteză de 1,5 km pe oră. Impactul ar fi incinerat complet totul – planete și animale – pe o rază de 300 km, iar cenușa de decantare trebuie să fi rămas foarte mult timp în atmosferă acoperind lumina solară.

Photo: Imaginea are caracter sugestiv; Sursa:Wallheaven.cc – Impact Crater – in Rapa Nui – Easter Islands

Sursa: Astronomy.com

Adaptare și traducere: Crișan Petru Ciprian

Resurse – asteroid impact event

Despre PLANETARIU BAIA MARE

Planetariul din Baia Mare, primul planetariu public din România, și unicul din Transilvania, de mai bine de o jumătate de secol - este un portal cosmic ce vă pune în contact cu Universul. Din 2015 - cel mai modern planetariu analogic din România, iar din 2020 completat cu un planetariu digital - în cadrul Muzeului de Științe Astronomice Baia Mare. Spectacol și cunoaștere într-un singur loc!
Adaugă la favorite legătură permanentă.

Comentarii